ביו-גז בירושלים ואגירת גשמים בטנזניה: הכירו את הסניף התל-אביבי של "מהנדסים ללא גבולות"

בסניף "מהנדסים ללא גבולות" באוניברסיטת תל-אביב חברים כ-30 מתנדבים מפקולטות שונות, ומספר בוגרים שמשמשים כיועצים מקצועיים בפרויקטים

05 פברואר 2015
ביו-גז בירושלים ואגירת גשמים בטנזניה: הכירו את הסניף התל-אביבי של "מהנדסים ללא גבולות"

גם השנה ממשיך לפעול בקמפוס הסניף התל-אביבי של עמותת "מהנדסים ללא גבולות", ארגון בינלאומי שמטרתו לספק פתרונות הנדסיים לקהילות בארץ ובעולם. בסניף התל-אביבי, ששעריו פתוחים בפני סטודנטים מכל רחבי הקמפוס, עובדים בתקופה האחרונה על שני פרויקטים: האחד הוא פרויקט של ביו-גז (גז שנוצר מפירוק חומר אורגני), שעתיד להיות מיושם בקהילה במזרח ירושלים; והשני הוא פרויקט לאיסוף מי גשמים וייצור אנרגיה סולרית בכפר בטנזניה. "המטרה היא לקחת טכנולוגיות פשוטות יחסית ולמצוא דרך להתאים אותן לקהילה הספציפית", מספר ערן רול, סטודנט שנה ד׳ להנדסת חשמל בפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן באוניברסיטת תל-אביב ויו"ר הסניף בתל-אביב, "והדגש הוא על כך שהפתרון יבוא מתוך הקהילה, כלומר, להקים משהו בר-קיימא שאנשי הקהילה יוכלו לבנות, לתקן ולתפעל".

 

רול מספר, כי באוקטובר האחרון חזרה המשלחת מביקורה השני בטנזניה. "בשנה שעברה המטרה היתה לסקור את השטח", הוא אומר, "ידענו שיש בעיה של זיהום מי השתייה בכפר, וחזרנו ארצה במטרה לבנות מערכת לאגירת מי גשמים בבית הספר התיכון המקומי ומערכת סולרית במרפאה של הכפר. במשך השנה גייסנו כספים, ובנינו מערכת אגירה בהיקף של 48 אלף ליטר. באוקטובר חזרנו לשם, חמשת חברי המשלחת, שהינו שם קרוב לשבועיים, ובנינו את המערכת בעזרת המקומיים. מאז שחזרנו אנחנו במעקב מול התושבים, והמערכת עובדת מצוין. כבר יש בה כ-16 אלף ליטר, והיא משרתת את בית הספר לצורך שתייה ובישול".

 

כאמור, החלק השני בפרויקט נועד לבנות מערכת סולרית במרפאה של הכפר, שמשרתת כ-3,000 תושבים ואין בה חשמל. במקביל, הכוונה היא להרחיב את מערכת המים, כך שתספיק לכל התקופה היבשה בטנזניה, ושהתושבים ילמדו להפעיל אותה באופן מלא.

 

מוח יצירתי ודחף לעזור

"לא כל חברי הסניף הם מהנדסים", מוסיף רול, "מה שאנחנו מחפשים זה מוח יצירתי ודחף לעזור. אנחנו פועלים על בסיס תרומות בלבד, כאשר את עיקר העלות של המשלחת האחרונה מימנה חברת שיכון ובינוי בסיוע האוניברסיטה. ההוצאה היא לא כל-כך גדולה, מדובר בעשרות אלפי דולרים, אבל התרומה לקהילה היא משמעותית מאוד. זו חוויה גדולה", הוא מציין, "עבדנו כשלוש שנים עד שהמערכת נבנתה, ויש תחושת סיפוק גדולה שעשינו משהו ששינה משהו עבור אנשים. כל מי שיש לו רצון לעזור ולתרום בסביבה שתורמת לו בחזרה, מוזמן לבוא ולנסות. אנחנו תמיד שמחים לעוד ידיים עובדות ולאנשים יצירתיים".

 

בסניף מהנדסים ללא גבולות באוניברסיטת תל-אביב חברים כ-30 מתנדבים מהפקולטה להנדסה, כלכלה, מדעי החיים, ניהול ועוד. בנוסף, ישנם מספר מתנדבים שסיימו את לימודיהם, וכעת משמשים כיועצים מקצועיים בפרויקטים.

 

עמותת מהנדסים ללא גבולות ישראל פועלת לקידום איכות החיים של האוכלוסייה בישראל ואוכלוסיות מתפתחות ברחבי העולם באמצעות מיזמים בתחום הפיתוח בר-הקיימא. הארגון בישראל הוא חלק מהמטרייה הבינלאומית של ארגון הגג ומשתף פעולה עם קבוצות אחרות. לעמותה סניפים במוסדות בכל רחבי הארץ, והיא הולכת ומתרחבת.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>